افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا می‌شود خبر رییس مجلس درباره حقوق اردیبهشت | قالیباف: دولت باید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را این ماه اجرا کند دستگیری ۲۵ داوطلب متقلب در مرحله اول کنکور ۱۴۰۳ فصل بحرانی آب در مشهد | وزارت نیرو، خراسان‌رضوی را در فهرست ۴ استان با وضعیت آبی نامطلوب اعلام کرد خبر جدید برای بازنشستگان | تصمیمات جدید صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص پرداخت معوقات، وام و بیمه تکمیلی آیا امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد؟ آب آشامیدنی ، سالمترین نوشیدنی برای کودکان حریق منزل مسکونی در خیابان فرامرز عباسی مشهد چطور کودکمان را به کتابخوانی علاقه‌مند کنیم؟ جشن‌های تکلیف تجملاتی باعث آسیب به کودکان می‌شود آخرین وضعیت شیرخوارگاه‌های مشهد پس از انتقال کودکان به خانواده‌های متقاضی استعمال دخانیات پیشرفت بیماری «ام‌ اس» را تشدید می‌کند وزن ما در مورد سلامتی‌ بدنمان چه می‌گوید؟ نان سبوسدار بخورید عادت‌های روزمره‌ای که با انجام آن‌ها، سلامت خود را به خطر می‌اندازیم درصد موفقیت درمان ناباروری با روش IVF در ایران چقدر است؟ راهکار‌های طب ایرانی در پیشگیری و تسکین بیماری آسم عوارض پنهان پرخوری قبل از خواب که شما را بیمار می‌کند
سرخط خبرها

ماجرای شکستگی منقار پرنده در باغ پرندگان مشهد چه بود؟ | باغ پرندگان یا شکنجه‌گاه پرندگان

  • کد خبر: ۹۵۹۰۰
  • ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵
ماجرای شکستگی منقار پرنده در باغ پرندگان مشهد چه بود؟ | باغ پرندگان یا شکنجه‌گاه پرندگان
رفتار‌های پرخاشگرانه و غیرعادی پرندگان و حیوانات در باغ‌وحش‌ها و دیگر نقاط نگهداری تازگی ندارد. کلیپ منتشرشده از باغ پرندگان مشهد دوباره این موضوع را متذکر می‌شود که جامعه محیط زیست و فعالان این حوزه باید به‌دنبال راهکاری جدی برای حمایت از حیوانات و پرندگان باشند.

طنین همتی|شهرآرانیوز، روز گذشته ویدئویی از باغ پرندگان مشهد در فضای‌مجازی منتشر شد که در آن پرنده‌ای که گونه‌ای از  پرندگان شکاری به‌نام لک‌لک مارابو با زیستگاه آفریقاست، منقارش خونی بود و روی زمین هم خون به چشم می‌خورد. به‌گفته منتشرکننده این کلیپ، پرنده با نوک‌زدن به زمین باعث خون‌ریزی منقارش شده است.

این موضوع را از باغ پرندگان مشهد پیگیری کردیم. امین کلاهی، مدیر باغ پرندگان مشهد، در گفتگو با شهرآرانیوز درباره این رخداد اظهار کرد: این پرنده که لک‌لک مارابو یا لک‌لک کفن‌ودفن نام دارد و پرنده‌ای خاص و شکاری از آفریقای جنوبی و گوشت‌خوار است که به زشت‌ترین پرنده دنیا معروف است.

به‌گفته وی، این پرنده حدود ۶ سال است در این مجموعه است که چندماهی است این عادت را پیدا کرده است که بعد از اینکه غذا به این پرنده داده می‌شود، منقارش را به فنس قفس می‌کشد و باعث خون‌ریزی منقارش می‌شود. این اتفاق برایش به یک عادت تبدیل شده است و این حرکت از سوی پرنده چندین‌بار تکرار شده است و بعد از درمان دوباره این کار را انجام می‌دهد. با اینکه چندین‌بار جای پرنده تغییر کرده است، همچنان این عادت را انجام می‌دهد.

منتشرکننده کلیپ این اتفاق را به مجموعه گزارش نداد

مدیر باغ پرندگان مشهد با اشاره به کلیپ منتشرشده اظهار کرد: فردی که این کلیپ را منتشر کرده است، می‌توانست همان‌جا این موضوع را به مجموعه اطلاع دهد، نه اینکه فقط به انتشار ویدئو اکتفا کند. ما هم متأسفانه از فیلم متوجه این اتفاق شدیم، درصورتی‌که می‌توانستند زودتر اطلاع بدهند. این پرندگان صبح‌ها و یک وعده در طول روز غذا می‌خورند، ولی این اتفاق برای پرنده بعدازظهر رخ داده بود. به همین دلیل همکاران ما از این اتفاق اطلاع نداشتند.



به‌گفته مدیر این مجموعه، این عادت اشتباه در پرنده ریشه‌های مختلفی دارد. یکی از آن‌ها می‌تواند ترساندنش از سوی مراجعه‌کنندگان باشد. با وجود این اتفاق، سازمان‌های مردم‌نهاد هم آماده همکاری هستند که برای جلوگیری از بروز این عادت رفتاری هم‌اندیشی کنند.

کلاهی یادآور شد: این پرنده‌ها شکاری هستند و در فضای آزاد به‌دلیل آسیب به دیگر پرنده‌ها نمی‌توانند آزاد باشند، اما اکنون حال پرنده خوب است و منقارش هم درمان شده است. امیدواریم با هم‌فکری سازمان‌های مردم‌نهاد بتوانیم این عادت پرنده را با روش‌های مختلف درمان کنیم.  

کلاهی با بیان اینکه باغ پرندگان باغی شخصی است و زیرمجموعه هیچ ارگانی نیست، افزود: اگر مکان بزرگ‌تری در اختیار ما قرار دهند، فضای زندگی پرندگان را گسترده‌تر می‌کنیم. قرارداد ما با سپاد رو به پایان است و اگر قرارداد با این مجموعه تمدید شود، به فعالیت ادامه خواهیم داد. در غیر این صورت یا به محل دیگر نقل مکان می‌کنیم یا اینکه مجبوریم مجموعه را جمع کنیم.

باغ پرندگان مشهد در یکی از آلوده‌ترین نقاط مشهد قرار دارد

علی کشمیری، فعال محیط زیست، دراین‌باره اظهار کرد: این گونه لک‌لک که زیستگاهش آفریقاست، در باغ پرندگان مشهد نگهداری می‌شود. متأسفانه وجه اشتراکی که همه باغ پرندگان دارند، این است که همه پرندگان را از زیستگاه‌های مختلف جمع‌آوری و در یک فضا نگهداری می‌کنند، به‌طوری‌که ممکن است پرنده‌ای ساکن منطقه‌ای گرمسیری باشد، پرنده‌ای دیگر آبزی باشد و دیگری ممکن است کوهستانی باشد. اما همه به یک‌جا منتقل می‌شود، آن هم مکانی که طبق گزارش‌های پایش آلودگی زیستی، از آلوده‌ترین نقاط مشهد است. این پرندگان حتی در جانمایی هم مشکل دارند، چه برسد به اینکه گونه‌های مختلف را در یک مکان نگهداری کنند.

رفتار پرخاشگرانه پرنده ناشی از تفاوت زیستگاه بومی‌اش است

عضو هیئت‌مدیره شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد خراسان رضوی در ادامه گفت: پرنده‌ای که زیستگاه بومی متفاوتی دارد، به‌تدریج رفتار‌های پرخاشگرانه نشان می‌دهد. بیش از ۳۰ باغ پرنده در کشور وجود دارد و حتی رقابت در برپایی این باغ‌ها در نقاط مختلف کشور وجود دارد، اما به تنها چیزی که توجه نمی‌شود، رفتار پرنده است. حتی دیده شده است گونه‌های مختلف در یک مکان نگهداری می‌شوند.

نگهداری نامناسب پرندگان پدیده زشت اجتماعی است

به‌گفته این فعال محیط زیست، شکستگی منقار لک‌لک که در کلیپ دیده می‌شود، باید ما را به خودمان بیاورد که فراتر از باغ پرندگان یا شکستگی منقار پرنده را ببینیم. باید به این مسئله به‌عنوان یک پدیده زشت اجتماعی نگاه کنیم.

کشمیری یادآور شد: باغ پرندگان باید از پرنده‌های آزاد استفاده کند، نه اینکه پرنده تزیینی در آنجا نگهداری کند. آن‌ها باید از گونه‌های آزاد نگهداری کنند. در هیچ‌یک از باغ‌های پرندگانی که چنین باشد، این اتفاق نمی‌افتد.

سرنوشت شوم پرندگان مهاجر در ایران

به‌گفته این فعال محیط زیست، متأسفانه هر سال یک‌میلیون پرنده مهاجر در شمال کشور صید می‌شوند که یا از قابلمه غذا سر در می‌آورند یا از باغ‌ویلا‌های افراد ثروتمند یا به باغ پرندگان منتقل می‌شوند. متأسفانه باغ پرندگان هم ویترینی برای این افراد شده است و عملا مکانی برای ترویج صید و نگهداری این گونه از پرندگان است. تعدادی از پرندگان که در باغ پرندگان می‌بینیم، در باغ‌ویلا‌ها هم مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نگاه جامعه باید فراتر از شکستگی منقار پرنده باشد، گفت: آن لک‌لک پیامی داشت؛ اینکه دوباره به فجایعی که پشت باغ پرندگان در سراسر کشور است و درحال رخ‌دادن است، نگاه کنید.

به‌گزارش شهرآرانیوز، همچنین معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به کلیپ منتشرشده از باغ پرندگان گفته است: مشکلات این باغ همچنان هست و با وجود نظارت‌ها، اخطاریه‌های متعدد و پیگیری‌های قضایی، اقدامی اساسی برای حل معضلات این مجموعه از سوی متولیان باغ پرندگان انجام نشده است.

در همین راستا، امسال اخطاریه‌های متعددی به مسئولان باغ پرندگان داده و نیز مکاتباتی با مراجع ذی‌صلاح انجام شده است که خوشبختانه در بازدید سرزده دادیار پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد به‌اتفاق کارشناسان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، موضوع نابسامان آن مرکز کاملا از سوی مقام قضایی بررسی شده و توضیحات کارشناسی حضوری بیان شده است.

به‌گفته محمد عرفانی، دوباره امروز نیز از باغ پرندگان مشهد بازدید کردیم و تذکرات لازم برای رعایت مسائل زیست‌محیطی به مسئولان مجموعه داده شد. همچنین، مراتب در همین ماه به‌صورت کتبی به مراجع مربوط منعکس شد و درخواست تعیین‌تکلیف محل یادشده به این مراجع فرستاده شد.


 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->